Czym cechują się linki holownicze?

Linki holownicze muszą spełniać wysokie wymagania jakościowe i wytrzymałościowe, ponieważ są narażone na duże obciążenia i warunki atmosferyczne. W tym wpisie przedstawimy, czym cechują się linki holownicze i jakie są ich rodzaje i zastosowania.

Rodzaje, budowa i cechy linek holowniczych

Linki holownicze mogą być wykonane z różnych materiałów – stal, poliester, poliamid, polipropylen czy poliuretan. Materiał wpływa na właściwości fizyczne i mechaniczne linki, takie jak ciężar, wytrzymałość, elastyczność, odporność na ścieranie oraz promieniowanie UV. Materiał wpływa również na cenę i trwałość linki.

W zależności od sposobu splecenia lub skręcenia włókien lub drutów wyróżnia się:

  • Plecione linki holownicze wykonane z włókien syntetycznych, splecionych ze sobą w sposób spiralny lub kłębkowy. Plecione linki są lekkie, elastyczne i łatwe w obsłudze. Mogą być jedno- lub wielowarstwowe, w zależności od liczby splecionych włókien. Cechują się wysoką wytrzymałością na rozciąganie, ale niską na ścieranie i zginanie.
  • Taśmowe linki holownicze są wykonane z włókien syntetycznych, które są splecione ze sobą w sposób płaski. Taśmowe linki są cięższe, sztywniejsze i trudniejsze w obsłudze niż plecione. Cechują się wysoką wytrzymałością na ścieranie i zginanie, ale niską na rozciąganie i skręcanie.
  • Stalowe linki holownicze wykonane są z drutów stalowych, skręconych ze sobą w sposób spiralny. Te linki są najcięższe, najsztywniejsze i najtrudniejsze w obsłudze ze wszystkich rodzajów, jednak cechują się najwyższą wytrzymałością na rozciąganie, ścieranie i zginanie, ale najniższą na skręcanie i promieniowanie UV.

Linki holownicze znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach i branżach, takich jak motoryzacja, rolnictwo, budownictwo, transport, żegluga, czy wojsko. Mogą być używane do holowania pojazdów, maszyn, łodzi, czy innych obiektów, które uległy awarii, utknęły w błocie, czy wymagają przemieszczenia. Linki holownicze mogą być również używane do mocowania, podnoszenia czy zabezpieczania ładunków.