Łożyska walcowe

Łożyska walcowe zapewniają możliwość przejmowania dużych obciążeń promieniowych i nadają się dla dużych prędkości eksploatacyjnych, dzięki liniowemu stykowi pomiędzy pierścieniami łożyska i wałeczkami. Łożyska walcowe mają charakter rozłączny. Wałeczki są prowadzone przez bieżnie pomocnicze z jednego pierścienia i utrzymane w nim w całości przez koszyk. Drugi pierścień ma tylko jedną bieżnie pomocniczą lub jest jej pozbawiony, co umożliwia swobodne jego wysuwanie. Ułatwia to montaż, nawet gdy wymagane jest ciasne osadzenie obu pierścieni. Ponadto umożliwia małe osiowe przesunięcia wału względem oprawy w czasie pracy, wynikające np. z odkształceń cieplnych. Łożyska mające bieżnię pomocniczą na obu pierścieniach typu NJ mogą ustalać wał w jednym kierunku, natomiast z dodatkowymi pierścieniami NUP lub NH w obu kierunkach. Łożyska odmiany RNU bez pierścienia wewnętrznego przeznaczone są do współpracy z bieżnia wykonaną na wale i stosowane w przypadkach, gdy wymagany jest duży przekrój wału przy małej średnicy zewnętrznej łożyska oraz gdy konieczne jest zmniejszenie prędkości obwodowej.

Zasadniczym przeznaczeniem łożysk walcowych jest przenoszenie obciążenia promieniowego, jednak mogą być również obciążone ciągłym obciążeniem osiowym nieprzekraczającym części obciążenia promieniowego. Obciążenie osiowe może osiągać większą wartość, gdy działa chwilowo lub uderzeniowo Zależy to jednak w dużej mierze od rodzaju smarowania (olejem czy smarem plastycznym) oraz od prędkości obwodowej zewnętrznej bieżni i typu łożyska, to jest od czynników wpływających na równowagę termiczną obciążone bieżni pomocniczej. Łożyska walcowe jednorzędowe są bardzo wrażliwe na niewspółosiowość wału i oprawy.

Oznaczenia łożysk walcowych:

NJ..

NU..